خاطرات

معلمی عشق وخاطرست.وتقدیم به تمام کودکان آسمانی ام

خاطرات

معلمی عشق وخاطرست.وتقدیم به تمام کودکان آسمانی ام

کورش

کورش بزرگ

الگو و پدر صلح و حقوق بشر جهان

 

به راستى تا کنون به این موضوع اندیشه اید که چرا شخصیتى مانند کورش که جهان دربرابر بزرگى او شگفت زده است و مشهورترین مورخین - باستان شناسان و خاورشناسان دنیا از او به نام ابر مرد تاریخ جهان یاد کرده اند چرا تا کنون اسمى از او در ایران برده نشده است ؟ یا هیچ حرکتى که شایسته او باشد در جهان نشده است ؟ آیا ادامه راه این شخصیت بزرگ جهانی نمى تنواند راه نجات ما باشد ؟ آیا عربیزه شدن ایران ما به همین دلیل نبوده است که نامى از کورش آورده نشود ؟

آیا برای ایران که کورش را دارد و خود مهد حقوق بشر جهان بوده است - پسندیده است که امروز دنیا ما را به نام مهد تروریست و خشونت و ناقض حقوق بشر خطاب کند ؟ کورش پدر ملتها - بزرگ قهرمان آن روزگار - سرور آسیا – کسیکه که دشمن او را به نیکى ستایش کرد و او را نمونه یک شهریار والا میدانست امروز کجاست ؟ فره وشى او را مى ستاییم و به همین جهت بر آن شدم گوشه ای از شخصیت این ابر مرد جهانی را از چند کتاب جدا کنم و برای هم میهنانم بیاورم تا بدانند او در حد یک پیامبر براى ایران خدمت کرد و ایران یعنى کورش و کورش یعنى ایران . راه او راه جوانان آینده ایران است و هیچ شخصیت غربى و عربى نمى تواند براى ما ایرانیان بالاتر از او باشد :

 

افلاطون - قوانین ۴۷۷ تا ۲۴۷ پیش از میلاد :

 پارسیان در زمان شاهنشاهی کورش اندازه میان بردگى و آزادگى را نگاه مى داشتند . از اینرو نخست خود آزاد شدند و سپس سرور بسیارى از ملتهاى جهان شدند . در زمان او ( کورش بزرگ)فرمانروایان به زیر دستان خود آزادى میدادند و آنان را به رعایت قوانین انسان دوستانه و برابرى ها راهنمایى میکردند . مردمان رابطه خوبى با پادشاهان خود داشتند از این رو در موقع خطر به یارى آنان میشتافتند و در جنگها شرکت میکردند . از این رو شاهنشاه در راس سپاه آنان را همراهى میکرد و به آنان اندرز میداد . آزادى و مهرورزى و رعایت حقوق مختلف اجتماعى به زیبایى انجام میگرفت .

 

هرودوت – تاریخ هرودو ت ۴۸۴ تا ۴۲۵ پیش از میلاد :

 هیچ پارسى یافت نمى شد که بتواند خود را با کورش مقایسه کند . از اینرو من کتابم را درباره ایران و یونان نوشتم تا کردارهاى شگفت انگیز و بزرگ این دو ملت عظیم هیچگاه به فراموشى سپرده نشود .

کورش سرداری بزرگ بود . در زمان او ایرانیان از آزادى برخوردار بودند و بر بسیارى از ملتهاى دیگر فرمانروایى می نمودند بعلاوه او به همه مللى که زیر فرمانروایى او بودند آزادى مى بخشید و همه او را ستایش مینمودند . سربازان او پیوسته برای وی آماده جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطرى استقبال میکردند .

 

گزنفون :

 ما در این باره فکر کردیم که چرا کورش به این اندازه برای فرانروایى عادل مردمان ساخته شده بود . سه دلیل را برایش پیدا کردیم . نخست نژاد اصیل آریایی او و بعد استعداد طبیعى و سپس نبوغ پروش او از کودکى بوده است .

کورش نابغه ای بزرگ - انسانی والا منش - صلح طلب و نیک منش بود . او دوست انسانها و طالب علم و حکمت و راستى بود . کورش عقیده داشت پیروزى بر کشورى این حق را به کشور فاتح نمیدهد تا هر تجاوز و کار غیر انسانى را مرتکب شود . او براى دفاع از کشورش که هر ساله مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار میگرفت امپراتورى قدرتمند و انسانى را پایه گذاشت که سابقه نداشت . او در نبردها آتش جنگ را متوجه کشاورزان و افراد عام کشور نمى کرد . او ملتهاى مغلوب را شیفته خود کرد به صورتى که اقوام شکست خورده که کورش آنان را از دست پادشاهان خودکامه نجات داده بود وى را خداوندگار مى نامیدند . او برترین مرد تاریخ - بزرگترین - بخشنده ترین - پاک دل ترین انسان تا این زمان بود .

 

کورش - تورات :

خداوند درباره کورش می گوید که او شبان من است و هر چه او کند آن است که من خواسته ام . منم خداوند  که او  (کورش ) را از جانب مشرق بر انگیختم تا عدالت را روی زمین برقرار کند . من امتها را تسلیم وى مى کنم و او را بر پادشاهان سرورى مى بخشم و ایشان را مثل غبار به شمشیر وی و مانند کاهى که پراکنده شود به کمال او تسلیم مى کنم . من کورش را به عدالت بر انگیختم و تمامی راهها را در پیش رویش استوار خواهم ساخت . منم که شاهین خود را ( کورش ) را از جانب مشرق فرا خواندم و دوران عدالت را نزدیک آوردم . خداوند کورش را برگزید و فرماندار جهانش کرده است . بازوى او را بر کلدانیها فرو خواهد آورد و راه او را هموار خواهد ساخت . در سال اول سلطنت کورش پادشاه پارس کلام خدا کامل شد . خداوند روح کورش پادشاه پارس را برانگیخت تا در تمامى سرزمینها خود فرمانى صادر کند که ( یهوه ) خداى آسمانها تمام ممالک زمین را بر من داده است و امر داده است خانه برای او در اورشلیم بنا کنم .

 

 دیودور سیسیلى:

3000 شتر از شوش آورده شد تا اسکندر طلاها و خزانه پادشاهى ایران را که کورش بزرگ آنرا بنا نهاده بود را تخلیه کنند.و...